På fredagar har vi som mest att göra i skolan.... men vi har det också som roligast ;)



Förmiddag
08:15-12:00 - Fysik. Jag ramlade in 08:30 mitt i föreläsningen. Det var knappt några människor där, kändes rätt tomt. Men några morgonpigga satt det och lyssnade ordentligt på när vår roliga lärare höll låda. För ofta så pratar han om helt andra saker än det som vi faktiskt ska lära oss för stunden. Jag och Mia tycker att detta är ytterst roande, så därför går vi fortfarande på hans föreläsningar och inte på andra gruppens (dom har nämligen en helt annan föreläsare).

Saker som jag har lärt mig på fysiken idag:
1) Högt uppe i bergen (alla berg då?) är det så högt tryck att man inte kan koka ägg. Ägg har nämligen en koaguleringspunkt på 80°C. Å högt upp kokar vatten vid 70ºC. Det blir alltså aldrig varmare än så. Med andra ord - ska du ha ägg så får du ta med dom färdigkokta. 2) Nästa gång jag bakar och ska ha något fingervarmt så kan jag numer räkna ut hur mycket kallt av samma jag ska tillsätta för att det ska bli just 37ºC.



Eftermiddag
13:00-16:00 - Kemi. Vi har just nu en helt ny föreläsare på detta område som vi läser nu. Han är ytterst söt och rolig. Lite lik vår fysiklärare. Många skämt och tillämpningar som flyger under lektionstid. Fler personer var på den här föreläsningen i alla fall. Vilket dock var väntat. Däremot såg vi inte röken av Ted. Han brukar alltid vara på alla föreläsningar, så vi saknade honom nästan lite. I pausen gick jag upp till fiket och köpte en STOR kopp te. När jag tog tag i muggen som jag trodde jag skulle ha (det är självservering) så tittade hon i kassan skumt på mig. Å så sträckte hon ut huvudet och pekade på muggarna bredvid som jag hade missat. "Nej nej, den där" sa hon och menade dom gigantiska muggarna. Halelulja!

Sakersom jag har lärt mig på kemin idag: 1) Glas är ett tillstånd. Det är alltså inget "ämne". Jahaja. Det var nåt mer som var jätteroligt, men nu bara för det så kommer jag inte på vad det var. Uppdaterar om jag kommer på det sen.


Bilderna är tagna på varsin lektion är i kronologisk ordning. Nu ska jag strax kila, ska möta Magnus vid forum. Sen blir det väl lite lets dance tittande ikväll också. Som vanligt. Det känns dock lite ensamt att titta på det själv. Magnu är inte så värst intresserad, så han kommer nog ockupera datorn under den tiden. Men jag har sån sjuk mensvärk så jag orkar inte åka nånstans heller. Ett under att jag klarade av hela dan i skolan idag!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0