Sista halvan

 

Som det ser ut just nu så kommer jag nog inte kunna gå på tentan i morgon :‹ Men här kommer i alla fall restrerande ord, ifall att... Så jag säger det igen, du som tycker det är booring bör sluta läsa NU =)


Neuroptera (nätvingar) - 2 par genomskinliga vingar med nätartat ribbsystem. bitande mundelar.

Nematocera (myggor) - ingen beskrivning behövs =)

Bracychera (flugor) - samma som ovan.

Syrphidae (blomflugor) - samma som ovan.

Trichoptera (nattsländor) - fjärilslika men med håriga, ej fjällbeklädda, vingar. långa trådliknande antenner.

Lepidoptera (fjärilar) - breda gjällbeklädda vingar. mundelar utgörs vanligen av ett långt sugrör.

Geomitridae (mätare) - som ovan.

Noctuidae (nattflyn) - som ovan.

Nymphalidae - som ovan.

Pieridae - som ovan.

Lycaenidae - som ovan.

Araae - spindlar

Opiliones - lockespindlar

Acari - kvalster

Myriapoda - mångfotingar

Crustacea - kräftdjur

Annelida - ringmaskar

Oligochaeta - daggmaskar

Hirudinea - iglar

Gastropoda - snäckor

Bivalvia - musslor

 

*pust*

 

Det var alla latinska namn. Kul va? Jag tycker i ärlighetens namn att det har varit rätt intressant. Jag har ju alltid varit lite faschinerad av latin också. Vissa av dessa har redan fastnat i mitt huvud vid tidigare tillfällen.

 

Men som sagt, får se om jag orkar...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0