insekter, fåglar, insekter, fiskar, insekter, insekter, insekter...

Det vi gjorde igår var inte så mycket "fågelskådning" utan mera gå runt och titta på fåglar. Det hade varit mycket roligare om det inte var så att jag mådde så himla dåligt.. Vår grupp fick knalla omkring med självaste läraren. Han är så himla skojig så till en början kunde jag ignorera min hals och febern som var på väg upp. Men sen när dom skulle knalla upp på ett berg så kände jag att jag skulle leka med döden om jag följde med på det, så jag fick knalla tillbaka mot bilarna. Där fick jag vänta en timme på alla andra, helt själv, då det inte gick någon tidigare buss. Den första kvarten ville jag bara hem och sova... men sen vart det skönt att bara sitta ner utomhus helt själv, och jag fick tid till att kolla igenom fågelboken efter fåglar som vi ska kunna. Smart!

Å nu får ni ursäkta mig, men jag tänkte skriva upp lite insekter på latin med lite kort info också. Har tenta på fredag juh... slutspörten och jag tänkte gnugga in det sista i hjärnan så det sitter. Alla som tycker att detta är bajs-tråkigt bör sluta läsa NU. Ett hett tips ;)

Collembola (hoppstjärtar) - saknar vingar. mundelar bitande eller stickande-sugande.
Emphemeroptera (dagsländor) - framvingar stora, bakvingar mycket mindre eller saknas. vingarnas ribbnät rikt och tätt med många tvärribbor. mundelar hos adulter förkrympta. bakkroppsspetsen med 3 långa utskott.
Zygoptera (flicksländor) - relativt klent byggda. vid vila → vingarna lagda utmed kroppen.
Anisoptera (egentliga trollsländor) - kraftigt byggda. vid vila → vingarna vinkelrätt ut från kroppen.
Ensifera (vårtbitare) - antenner längre än kroppen. framvingarna är förtjockade täckvingar. bakvingar breda och tunna. bitande mundelar. bakbenen utbildade till hoppben.
Caelifera (gräshoppor) - samma som vårtbitare fast med antenner kortare än kroppen!
Dermaptera (tvestjärtar) - bakkroppsspetsen med tångliknande utskott.
Blattodea (kackerlackor) - ingen beskrivning behövs =)
Miridae (ängsskinnbaggar) - 2 par vingar. stickande-sugande mundelar, sugröret fästat i huvudets framände, framför ögonen. framvingar korsar varandra i ett X.
Pentatomidae (bärfisar) - samma som ängsskinnbaggar.
Gerridae (skräddare) - också samma som ängsskinbaggar.
Homoptera (växtsugare) - 2 par vingar. i vila → vingarna ligger takformigt över bakkroppen. stickande-sugande mundelar, sugröret fästat baktill på huvudets undersida eller mellan eller bakom framhöfterna.
Carabidae (jordlöpare) - täckvingar. bitande mundelar. bakkroppsspetsen utan utskott.
Dystiscidae (dykare) - samma som ovan. vattenlevande!
Staphylinidae (kortvingar) - samma som ovan. "smal" segmenterad bakdel.
Scarabaeidae (bladhorningar) samma som ovan. tjocka. antenner som "fjäder".
Elateridae (knäppare) - samma som ovan. halsskölden spetsig i bakhörnen. långsmal.
Curculionidae (vivlar) - samma som ovan. "snabel" = snyte.
Coccinellidae (nyckelpigor) - ingen beskrivning behövs =)
Symphyta (växtsteklar) - 2 par membranlösa, vanligen genomskinliga vingar, med reducerat ribbsystem. bakvingar kortare än framvingar.
Apocrita (midjesteklar) samma som ovan. med midja!

Och det var allt för denna gången.. Här sitter jag orkeslös och pluggar på insekterna inför tentan på fredag. Buhu, tycker faktiskt lite synd om mig själv. Men så är det när man pluggar på universitet, då gäller det att hänga med i svängarna även om man blir ordentligt sjuk. Jäkla Magnus som smittade mig! Nej nu ska jag gå och göra mig lite mer te och sen ska jag googla upp lite vackra bilder på dessa små.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0