Växtfysiologi var betydligt roligare än vad jag trodde



Bild tagen av Lisbeth i labsal 1 på Botan, Stockholms Universitet

Vi har under tre eftermiddagar haft anatomilaborationer. Vi skulle gå ut i växthuset och välja varsin växt bland de som de ställt upp som lämpliga för denna laboration. Jag och Lisbeth valde denna fina Saintpaulia. Första dagen skulle vi snitta, göra prepp av och kolla på stammen. Dag två var det rotens tur. Och idag var det bladet vi skulle kolla på. Lisbeth är grym på att göra megatunna snitt, så vi kunde se det mesta jätte tydligt! Ganska coolt ändå. Men vår stackars växt såg ganska ledsen ut när vi klara idag. Kanske för att vi har mörbultat den så?
:( Hoppas den blir gladare nu när den får vara ifred lite.

Som rapport på detta har vi fått rita! Vi har ritat upp allt vi har sett och så har vi namngett det. Vi var även tvugna att namnge växten och skriva vilken familj den tillhör. Det var alltså idag som jag insåg att växten heter saintpaulia, jag som alltid trott att den heter sankt paula. He he.. man kan ju inte vara bäst på allt.

Jag har under denna kurs fått några AHA-upplevelser redan. Till exempel är det mycket som faller på plats nu. Sådant som vi läste om i MCB, men aldrig fattade. Vår söta lärare kom även idag in på lab med den upplagan av ena kursboken som jag har och den nya som alla andra har.. å så fick jag jämföra text och bild i böckerna. Hon sa att om det var något som saknades så skulle jag skriva ner det på en lapp till henne så skulle hon kopiera upp det till mig. Så himla snäll! Men jag insåg när jag satt och jämförde att det inte var så stor skillnad alls. Det som skiljde var att den nya upplagan har 3D-bilder medan jag som har två upplagor äldre bara har 2D-bilder och att texten är i lite annorlunda ordning. Så med andra ord har jag numer ingen ursäkt till att inte läsa. Buhu ;) 


Kommentarer
Postat av: Jejca

Blir lite avis och funderar starkt på att rita teckningar på min nästa tenta

2011-01-22 @ 00:00:09
Postat av: mi

:)

2011-01-22 @ 01:06:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0