Ska man jobba på lab så gäller det att hålla sig frisk.


Idag spenderade jag tre timmar på akuten.
Jag följde med en vän till St Görans akutmottagning då denna vän var tvungen att testa sig mot meningokocker. Det är en akut febersjukdom. Meningokocker är en bakterie som kan ge både blodförgiftning och hjärnhinneinflammation. Den är väldigt smittsam och smittskyddsinstitutet blandas in vid detta sjukdomstillfälle, Familjemedlemmar till den smittade sätt även dem på en antibiotikakur direkt utan några tester.

"Personer som den senaste veckan varit i nära kontakt med patienten skall vara uppmärksamma på symtom på meningokockinfektion. Vid feber och/eller förkylningssymtom, utslag eller tecken på "maginfluensa" bör man omgående söka läkare." - Smittskyddsinstitutets hemsida 

Tanken på att man kanske måste ta ryggmärgsprov skrämde mig. Uäk. Det skrämde min vän med. Så jag gjorde min plikt och följde helt enkelt med. Under hela tiden satt jag och hoppades på att proverna skulle vara negativa. Och de var de också. Puh! För om de hade varit positiva så hade jag inte haft så mycket till val än att själv besöka läkare imorgon bitti, då jag självklart är förkyld. Dock tas tydligen ryggmärgsprov endast om man uppvisar symtom på hjärnhinneinflammation. Tur!

Så kan man också starta sin vecka :) Händelserikt i alla fall.
Nu ska jag sova så jag orkar med resten av veckan också! ♥


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0